Prawo do odstąpienia od umowy zawartej z przedsiębiorcą na odległość
W przypadku zakupów dokonanych przez Internet (lub inny sposób na odległość) przysługuje konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy zawartej z przedsiębiorcą w terminie 14 dni od dnia objęcia przez konsumenta towaru w posiadanie. Należy pamiętać, że konsument powinien zostać poinformowany przez sprzedawcę o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy. W przeciwnym razie konsument będzie mógł skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy przez kolejne 12 miesięcy. Konsument korzystający z prawa do odstąpienia nie musi podawać przyczyny odstąpienia i ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy. Do dokonania zwrotu towaru zakupionego przez Internet trzeba posiadać dowód zakupu rzeczy, jednakże takim dowodem nie jest wyłącznie paragon, lecz mogą nim być również np. faktura, potwierdzenie transakcji z rachunku bankowego czy wyciąg z terminala.
Rzecz, którą zamierzamy zwrócić co do zasady możemy rozpakować, jednak to prawo nie dotyczy wszystkich towarów, w tym np. nagrań wizualnych, dźwiękowych, programów komputerowych. Przykładowo odzież lub obuwie możemy przymierzyć czy też korzystać z tych rzeczy z zachowaniem umiaru i w celu sprawdzenia cech, charakteru lub funkcjonowania rzeczy. Co istotne Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedopuszczalne uzależnianie prawa do zwrotu towaru zakupionego przez Internet od posiadania przez towar papierowej metki.
Czy każdy towar można zwrócić?
W przypadku towarów zakupionych przez Internet nie można zwrócić, np. towarów spersonalizowanych, np. mebli na wymiar, odzieży z własnym wizerunkiem, biżuterii z grawerem czy też produktów spożywczych ulegających szybkiemu zepsuciu.
A co ze zwrotem towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym? Otóż placówki handlowe nie mają obowiązku przyjęcia takiego zwrotu. Wobec tego, to od regulaminu sklepu stacjonarnego zależy czy przewiduje on zwrot towaru i jaki wyznacza termin do dokonania tej czynności przez konsumenta, może to być 14 dni, ale także termin miesięczny lub dłuższy. Niektóre sklepy uzależniają zwrot towaru zakupionego stacjonarnie od spełnienia dodatkowych wymogów, które ustalane są indywidualnie w regulaminie placówki handlowej. Wobec tego warto zapoznać się z jego treścią jeszcze przed dokonaniem zakupów.
Podstawa prawna: art. 27 - 38a ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020, poz. 287 - t.j.)
Zamieszczone treści nie stanowią porady prawnej w indywidualnej sprawie, lecz mają charakter wyłącznie informacyjny.
W celu skorzystania z indywidualnej porady prawnej zapraszam do kontaktu.