Aktualności

PORADY

Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot

Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot
fot. freepik.com
W razie odwołanego lub opóźnionego lotu możesz uzyskać odszkodowanie od przewoźnika lotniczego. Oczywiście nie jest to prawo bezwzględne. Szczegółowe kryteria skorzystania z tego prawa znajdziemy w rozporządzeniu unijnym numer 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r.
 
Rozporządzenie to ma zastosowanie do pasażerów odlatujących z Państw Członkowskich Unii Europejskiej oraz do pasażerów odlatujących z państw trzecich (spoza Unii) i lądujących na lotnisku Państwa Członkowskiego, jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący lot jest przewoźnikiem wspólnotowym, czyli jeśli pasażer wylatuje, np. z Polski do innego kraju (z UE lub poza UE) albo z kraju spoza UE do Polski (pod warunkiem, że lot jest obsługiwany przez przewoźnika unijnego), rozporządzenie stosuje się.
 
W przypadku odwołanego lotu pasażerowi przysługuje odszkodowanie, gdy przewoźnik lotniczy poinformuje o odwołaniu lotu w okresie krótszym niż dwa tygodnie przed planowaną datą odlotu i nie zaoferuje zmiany planu podróży na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu. Ponadto odwołanie lotu nie może być spowodowane przez okoliczności nadzwyczajne, do których zalicza się przykładowo ciężkie warunki pogodowe lub pandemię koronawirusa.
 
Istotny jest fakt, że to przewoźnik lotniczy sprzeciwiający się wypłacie odszkodowania ma udowodnić czy i kiedy poinformował pasażera o odwołaniu lotu oraz o wystąpieniu okoliczności nadzwyczajnych.
 
W przypadku odwołania lotu lub przybycia do miejsca docelowego (przylotu) z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem pasażerowi przysługuje odszkodowanie w wysokości:
a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1.500 kilometrów;
b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1.500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1.500 do 3.500 kilometrów;
c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone w lit. a) lub b).
 
W przypadkach określonych w rozporządzeniu odszkodowanie może zostać przez przewoźnika pomniejszone.
Tak jak w przypadku odwołania lotu, odszkodowanie za opóźnienie nie przysługuje, gdy było ono spowodowane przez okoliczności nadzwyczajne, które pozostają poza zakresem kontroli przewoźnika.
 
Podstawa prawna: Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (Dz.U.UE.L.2004.46.1) (stan prawny na dzień publikacji postu).
 
Zamieszczone treści nie stanowią porady prawnej w indywidualnej sprawie, lecz mają charakter wyłącznie informacyjny.
W celu skorzystania z indywidualnej porady prawnej zapraszam do kontaktu.
 
Image
Image
Image

tel.: (+48) 509 654 388

adres: ul. Młyńska 12/9
44-100 Gliwice

Social Icon

instagram

facebook

© 2025 Kancelaria Adwokacka Dominika Witkowska